Jumat, 22 Maret 2013

MULTIMEDIA DAN PENDIDIKAN



Dunia pendidikan sangat mengharapkan kehadiran media pembelajaran yang bermutu tinggi untuk meningkatkan kulaiti pendidikan. Kehadiran media seperti ini tidak bermakna kehilangan peranan guru sebagai penentu jalan proses pengajaran dan pembelajaran. Namun, kehadiran media pembelajaran yang berkesan boleh membantu mempertingkatkanlagi mutu pengajaran dan pembelajaran. Kehadiran teknologi multimedia memberi harapan baru dalam era pendidikan kerana media pembelajaran ini mempunyai keupayaan yang tidak diperoleh oleh media lain sebelum ini.
Teknologi multimedia adalah salah satu media pembelajaran baru yang boleh digunakan untuk membantu proses pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan. Ini adalah kerana multimedia menyepadukan pelbagai media; teks, suara, imej, grafik dan animasi. Selain daripada gabungan itu, satu lagi keistimewaannya yang utama ialah kebolehan interakviti. Ini dapat menarik minat pelajar serta menyokong perkembangan pelajar yang masih dalam intelensi dan kreativiti.
Salah satu tujuan pendidikan adalah untuk mengoptimalkan kemampuan anak didik dan membantu mengembangkan kemampuan yang sempurna secara fizik., intelektual dan emosi. DePorter (1992) dalam teorinya “Quantum learning”menyatakan bahawa manusia memiliki potensi untuk berkembang (potential to growth) hampir tidak terbatas. Namun kita hanya memanfaatkan sebahgian kecil sahaja kemampuan tersebut “we live only a small part of the life we are given”.
Ini disebabkan kerana kita tidak mempunyai kaedah dan media yang tepat untuk mengembangkan kemampuan tersebut. Perkembangan media akhir-akhir ini sangat memberangsangkan dengan kemunculannya teknologi multimedia. Kehadiran media ini diharapkan mampu mengembangkan potensi anak didiknya secara optimal dan menjadikan proses belajar mengajar menjadi lebih berkesan. 
Walaupun begitu kita mesti sedar akan nasihat Gagne(1971) yang menyatakan bahawa tidak ada satu media yang sempurna dan boleh memnuhi semua keperluan. Namun, kita mestilah berusaha semaksimum mungkin untuk menjadikan persekitaran kita menjadi media yang dapat mengoptimalkan kemampuan kita. Penggunaan teknologi multimedia merupakan alternatif yang tepat saat ini kerana multimeduia dapat menyentuh seluruh media pendidikan dalam satu perisian.
Pengenalan
Teknologi multimedia sejak kebelakangan ini menjadi salah satu bahan penyelidikan yang menarik dalam bidang pendidikan. Teknologi multimedia menjadi menarik kerana teknologi ini baru diperkenalkan pada tahun 1990-an walaupun sebelumnya sistem CAL (Computer Aided Learning) dan hiperteks masih terbatas dalam media yang terpisah-pisah belum digabungkan seperti multimedia yang memiliki makna gabungan pelbagai media; teks, suara imej, animasi dan video dalam satu perisian (Jacobs, 1992).
Perkembangan multimedia diawali dengan penyebaran CD-ROM pada kurun waktu 1980-an yang mengandungi muzik dan pengkalan data berupa hiperteks untuk keperluan menyimpan dan penyebaran maklumat. Teknologi CD-ROM memiliki kapasiti setoran sebanyak 1000 hingga 1200 megabytes. Oleh kerana kapasitinya ini maka CD-ROM menjadi salah satu tempat alternatif untuk menyimpan dan menyebarkan multimedia yang selalunya memerlukan kapaisiti setoran yang banyak. Kini, yang perlu diperhatikan adalah bagaimanamenjadi teknologi multimedia dapat bermanfaat bagi kemajuan pendidikan.

Kemajuan teknologi moden adalah saalah satu faktor yang turut mempengaruhi pembaharuan pesat berlaku dalam dunia pendidikan. Peranan teknologi semakin dirasakan oleh pelbagai sektor terutama sektor perniagaan, telekomunikasi, pentadbiran dan pendidikan. Dalam bidang pendidikan, kerajaan dan masyarakat awam telah memberikan perhatian mendalam tentang perkara tersebut kerana menyedari hakikat tentang peranan dan fungsi yang boleh dimainkan oleh teknologi dalam pendidikan. Mereka yakin bahawa teknologi boleh membantu mencapai matlamat dan tujuan pendidikan untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan dan bermakna. Yelland, N. et.all. (1997) mengatakan bahawa teknologi dapat memberi kesempatan kepada kanak-kanak untuk meningkatkan proses pembelajaran.

Multimedia boleh digunakan sebagai media pendidikan yang berkesan. Kelebihan multimedia berbanding dengan media-media lain adalah jelas. Multimedia mampu merangkumi pelbagai media: teks, suara, imej, grafik, dan animasi dalam satu persekitaran digital. Multimedia membolehkan interaktiviti dengan pengguna. Kewujudan multimedia dalam persekitaran pendidikan telah menunjukkan suatu perkembangan baru yang diharapkan mampu membantu dunia pendidikan menjadi lebih berkesan melalui proses pengajaran dan pembelajaran. Bahkan kalau boleh untuk menarik minat pelajar mengguanakn strategi penyapaduan.
Sebagaimana media pendidikan lain, multimedia adalah alat, kaedah dan pendekatan yang digunakan untuk membuatkan komunikasi di antara guru dengan pelajar semasa proses pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan. D’Lgnazio (bairley 1996) mengatakan bahawa multimedia adalah teknologi baru yang dapat memberikan banyak manfaat pembangunan kepada dunia pendidikan. Pembangunan yang dimaksudkan adalah pembelajaran yang dilaksanakan dengan cara mengumpulkan bahagian-bahagian tertentu yang bermakna dari kehidupan pelajar.Manfaat lain bermaksud pelajar yang terlibat dalam proses pembelajaran melalui pakej multimedia boleh mempelajari ilmu yang ada di dalamnya yang sesuai dengan minat, kesukaan, bakat, keperluan, pengetahuan dan emosinya.
Kemampuan multimedia memberi pengajaran secara persendirian (melalui sistem tutor peribadi) bukan bererti tiada pengajaran secara langsung daripada guru (orang dewasa). Pengajaran langsung daripada guru tetap dikekalkan tetapi pakej multimedia boleh menyenangkan pengajaran guru terutamanya guru tidak perlu mengulang penerangan jika pelajar tidak faham. Pakej boleh dilihat berulangkali sehingga pelajar faham. Selain daripada itu multimedia juga memberikan motivasi untuk belajar, memberikan penjelasan yang lebih berkesan dan lengkap terhadap sesuatu permasalahan. Ia juga memudahkan pelajar mengulangkaji , mengadakan latihan dan mengukur kemampuan kerana multimedia membolehkan pelajar untuk berinteraktif dengan pakej pembelajaran. Oleh itu kehadiran multimedia dalam proses pembelajaran sangat dirasakan manfaatnya. Bagi perancang pakej multimedia perlu mendalami rekabentuk pembelajaran agar pakej multimedia yang dibina lebih terarah dan terancang sesuai dengan objektif pengajaran yang telah ditetapkan.
Walaupun multimedia berperanan dalam proses pembelajaran bukan bermakna bahawa multimedia adalah penentu keberhasilan pembelajaran kerana masih banyak faktor yang menentukan keberhasilan pembelajaran antaranya; keadaan motivasi belajar, keadaan sosial, ekonomi dan pendidikan keluarga, situasi pada saat pembelajaran, kurikulum dan guru. DeVoogd & Kritt(1997) mengatakan multimedia tidak mengajar sebab yang mengajar ialah guru. Dalam penggunaan media, apabila seseorang pelajar faham dan cekap maka aktiviti akan berjalan dengan baik dan menguasai bahan pelajaran sedangkan apabila sebaliknya, maka media tersebut bukannya untuk mempermudah bahakan mungkin akan menghambat keberhasilan ; “Educational effectiveness does not depend on the medium but how it is used”(Strafold, 1994). Lebih jelas lagi Salomon (1979) menyatakan bahawa perbezaan media akan mempengaruhi tingkat pengetahuan seseorang. Beliau juga akan menegaskan bahawa perbezaan media akan diikuti dengan perbezaan pesanan yang disampaikan.
PENDIDIKAN UNTUK SEMUA DAN MULTIMEDIA
Pada awal tahun 1987 UNESCO mencanangkan program Pendidikan Untuk Semua (PUS) di kawasan Asia-Pasifik dengan program APPEAL (Asia-Pacific Programmes on Education For All). Atas prakarsa UNESCO, UNICEF, UNFPA, UNDP dan Bank Dunia pada tanggal 5-9 Maret 1990 diselenggarakan Konperensi Dunia tentang PUS di Jomtien, Thailand, yang melahirkan Deklarasi Dunia Pendidikan Untuk Semua. Program ini meliputi Pemberantasan Buta Aksara, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Berkelanjutan. Secara ringkas program ini berisi antara lain:
Pemenuhan kebutuhan belajar dasar dari setiap anak, remaja dan orang dewasa. Kebutuhan tersebut meliputi kemampuan dasar utama untuk mendukung belajar (melek huruf dan angka, kemampuan komunikasi dan pemecahan masalah) serta materi dasar belajar yang meliputi ilmu pengetahuan, keterampilan, norma/sistem nilai dan sikap budi pekerti yang dibutuhkan untuk bertahan hidup, mengembangkan potensi diri dan hidup secara pantas dengan meningkatkan kualitas hidup mereka
. Untuk mencapai pemenuhan kebutuhan belajar bagi setiap anak, remaja dan orang dewasa, diperlukan komitmen untuk hal-hal berikut (a) Penyediaan akses layanan pendidikan secara tak terbatas dan mendorong tercapainya pemerataan kesempatan pendidikan; (b) Pemusatan pada hasil belajar. Perluasan kesempatan belajar harus tercermin pada pengembangan yang nyata baik bagi individu dan masyarakat, bukan semata-mata peningkatan angka partisipasi; (c) Perluasan sarana dan ruang lingkup pendidikan dasar: (i) Belajar dimulai sejak usia dini. Pengaturannya melibatkan keluarga, masyarakat dan institusi yang relevan. (ii) Sarana belajar untuk anak-anak adalah sekolah dasar, untuk remaja dan orang dewasa bervariasi sehingga perlu dipenuhi melalui berbagai pendekataan. (iii) Seluruh fasilitas dan jalur komunikasi yang tersedia (perpustakaan, radio, televisi, dan media lain) harus dimanfaatkan dalam PUS.
Dalam kaitannya dengan program pemberantasan buta aksara, pemerintah telah melaksanakan pemberantasan buta aksara fungsional dengan maksud untuk meningkatkan pengetahuan, keterampilan, kemampuan dan sikap warga belajar melalui kegiatan membaca, menulis, berhitung, dan praktek keterampilan. Bahan belajar untuk program ini disesuaikan dengan minat dan kebutuhan belajar masyarakat serta difungsikan dalam kehidupan sehari-hari sehingga dapat meningkatkan mutu kehidupan mereka.
Dalam kaitannya dengan pendidikan dasar, program PUS telah dilaksanakan yaitu Sekolah Dasar, SDLB, SD Kecil, Madrasah Ibtidaiyah, dan Paket A; sedangkan tingkat SLTP dilaksanakan melalui SLTP reguler, SLTP Kecil, SLTP/terpadu, SLTP LB, SLTP Terbuka, Kejar Paket B setara SLTP, Ujian Persamaan SLTP, MTs, dan Pondok Pesantren.
Dalam kaitannya dengan pendidikan berkelanjutan, telah dilaksanakan program Pasca Keaksaraan seperti kegiatan belajar di Taman Bacaan Masyarakat, kursus-kursus, dan berbagai kegiatan latihan keterampilan. Program kesetaraan seperti program Paket B setara SLTP, Ujian Persamaan SLTP dan SMU. Program perbaikan kualitas hidup, seperti program Usaha Perbaikan Gizi Keluarga, Pembinaan Keluarga Sejahtera, Keluarga Berencana, Kelompencapir, Posyandu, Koperasi, dan kegiatan pembangunan masyarakat lainnya.
Di samping itu, PUS juga mencakup pendidikan di tingkat SMU/K dan pendidikan tinggi dalam program universitas terbuka, pendidikan dan pelatihan (diklat) dan kursus-kursus lainnya.
Program PUS yang kini sedang dilaksanakan dan dikembangkan setidaknya telah melibatkan tidak kurang dari 16 lembaga baik departemen maupun non departemen.
Dari uraian di atas jelas tergambar bahwa betapa luasnya cakupan PUS tersebut yang semuanya dimaksudkan untuk meningkatkan pengetahuan, keterampilan dan sikap warga masyarakat yang pada akhirnya dapat meningkatkan taraf hidup mereka.
Apapun jenis dan jenjang PUS tersebut dapat dipastikan tidak akan terlepas dari proses pembelajaran. Proses pembelajaran adalah proses membuat orang belajar, membuat perilaku seseorang berubah baik dalam hal kognitif, psikomotor, maupun afektif. Proses pembelajaran terjadi akibat interaksi individu dengan sumber belajar yang ada disekitarnya baik yang dirancang maupun yang dimanfaatkan sumber belajar insani (guru/dosen/instruktur) maupun non insani. Salah satu sumber belajar yang bisa membuat orang belajar adalah media. Media memiliki berbagai jenis dan beragam fungsi kegunaannya mulai yang sederhana hingga yang canggih.
Sebagai sumber belajar, media tidak saja bisa melakukan sebagian fungsi guru/dosen/instruktur dalam menyampaikan informasi tetapi juga mampu menyampaikannya secara lebih jelas, lebih baik, dan lebih bervariasi. Oleh karena itu proses pembelajaran yang baik biasanya memadukan guru/dosen/instruktur dengan berbagai media yang sesuai untuk mencapai tujuan belajar. Apabila media yang digunakan lebih dari satu maka di situlah masuk konsep multimedia..
Sumber :

Tidak ada komentar:

Posting Komentar