Dunia
pendidikan sangat mengharapkan kehadiran media pembelajaran yang bermutu tinggi
untuk meningkatkan kulaiti pendidikan. Kehadiran media seperti ini tidak
bermakna kehilangan peranan guru sebagai penentu jalan proses pengajaran dan
pembelajaran. Namun, kehadiran media pembelajaran yang berkesan boleh membantu
mempertingkatkanlagi mutu pengajaran dan pembelajaran. Kehadiran teknologi
multimedia memberi harapan baru dalam era pendidikan kerana media pembelajaran
ini mempunyai keupayaan yang tidak diperoleh oleh media lain sebelum ini.
Teknologi
multimedia adalah salah satu media pembelajaran baru yang boleh digunakan untuk
membantu proses pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan. Ini adalah kerana
multimedia menyepadukan pelbagai media; teks, suara, imej, grafik dan animasi.
Selain daripada gabungan itu, satu lagi keistimewaannya yang utama ialah
kebolehan interakviti. Ini dapat menarik minat pelajar serta menyokong
perkembangan pelajar yang masih dalam intelensi dan kreativiti.
Salah
satu tujuan pendidikan adalah untuk mengoptimalkan kemampuan anak didik dan
membantu mengembangkan kemampuan yang sempurna secara fizik., intelektual dan
emosi. DePorter (1992) dalam teorinya “Quantum learning”menyatakan bahawa
manusia memiliki potensi untuk berkembang (potential to growth) hampir tidak
terbatas. Namun kita hanya memanfaatkan sebahgian kecil sahaja kemampuan
tersebut “we live only a small part of the life we are given”.
Ini
disebabkan kerana kita tidak mempunyai kaedah dan media yang tepat untuk
mengembangkan kemampuan tersebut. Perkembangan media akhir-akhir ini sangat
memberangsangkan dengan kemunculannya teknologi multimedia. Kehadiran media ini
diharapkan mampu mengembangkan potensi anak didiknya secara optimal dan
menjadikan proses belajar mengajar menjadi lebih berkesan.
Walaupun
begitu kita mesti sedar akan nasihat Gagne(1971) yang menyatakan bahawa tidak
ada satu media yang sempurna dan boleh memnuhi semua keperluan. Namun, kita
mestilah berusaha semaksimum mungkin untuk menjadikan persekitaran kita menjadi
media yang dapat mengoptimalkan kemampuan kita. Penggunaan teknologi multimedia
merupakan alternatif yang tepat saat ini kerana multimeduia dapat menyentuh
seluruh media pendidikan dalam satu perisian.
Pengenalan
Teknologi
multimedia sejak kebelakangan ini menjadi salah satu bahan penyelidikan yang
menarik dalam bidang pendidikan. Teknologi multimedia menjadi menarik kerana
teknologi ini baru diperkenalkan pada tahun 1990-an walaupun sebelumnya sistem
CAL (Computer Aided Learning) dan hiperteks masih terbatas dalam media yang
terpisah-pisah belum digabungkan seperti multimedia yang memiliki makna
gabungan pelbagai media; teks, suara imej, animasi dan video dalam satu
perisian (Jacobs, 1992).
Perkembangan
multimedia diawali dengan penyebaran CD-ROM pada kurun waktu 1980-an yang
mengandungi muzik dan pengkalan data berupa hiperteks untuk keperluan menyimpan
dan penyebaran maklumat. Teknologi CD-ROM memiliki kapasiti setoran sebanyak
1000 hingga 1200 megabytes. Oleh kerana kapasitinya ini maka CD-ROM menjadi
salah satu tempat alternatif untuk menyimpan dan menyebarkan multimedia yang
selalunya memerlukan kapaisiti setoran yang banyak. Kini, yang perlu
diperhatikan adalah bagaimanamenjadi teknologi multimedia dapat bermanfaat bagi
kemajuan pendidikan.
Kemajuan
teknologi moden adalah saalah satu faktor yang turut mempengaruhi pembaharuan
pesat berlaku dalam dunia pendidikan. Peranan teknologi semakin dirasakan oleh
pelbagai sektor terutama sektor perniagaan, telekomunikasi, pentadbiran dan
pendidikan. Dalam bidang pendidikan, kerajaan dan masyarakat awam telah
memberikan perhatian mendalam tentang perkara tersebut kerana menyedari hakikat
tentang peranan dan fungsi yang boleh dimainkan oleh teknologi dalam
pendidikan. Mereka yakin bahawa teknologi boleh membantu mencapai matlamat dan
tujuan pendidikan untuk menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran lebih
berkesan dan bermakna. Yelland, N. et.all. (1997) mengatakan bahawa teknologi
dapat memberi kesempatan kepada kanak-kanak untuk meningkatkan proses
pembelajaran.
Multimedia
boleh digunakan sebagai media pendidikan yang berkesan. Kelebihan multimedia
berbanding dengan media-media lain adalah jelas. Multimedia mampu merangkumi
pelbagai media: teks, suara, imej, grafik, dan animasi dalam satu persekitaran
digital. Multimedia membolehkan interaktiviti dengan pengguna. Kewujudan
multimedia dalam persekitaran pendidikan telah menunjukkan suatu perkembangan
baru yang diharapkan mampu membantu dunia pendidikan menjadi lebih berkesan
melalui proses pengajaran dan pembelajaran. Bahkan kalau boleh untuk menarik
minat pelajar mengguanakn strategi penyapaduan.
Sebagaimana
media pendidikan lain, multimedia adalah alat, kaedah dan pendekatan yang
digunakan untuk membuatkan komunikasi di antara guru dengan pelajar semasa
proses pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan. D’Lgnazio (bairley 1996)
mengatakan bahawa multimedia adalah teknologi baru yang dapat memberikan banyak
manfaat pembangunan kepada dunia pendidikan. Pembangunan yang dimaksudkan
adalah pembelajaran yang dilaksanakan dengan cara mengumpulkan
bahagian-bahagian tertentu yang bermakna dari kehidupan pelajar.Manfaat lain
bermaksud pelajar yang terlibat dalam proses pembelajaran melalui pakej
multimedia boleh mempelajari ilmu yang ada di dalamnya yang sesuai dengan
minat, kesukaan, bakat, keperluan, pengetahuan dan emosinya.
Kemampuan
multimedia memberi pengajaran secara persendirian (melalui sistem tutor
peribadi) bukan bererti tiada pengajaran secara langsung daripada guru (orang
dewasa). Pengajaran langsung daripada guru tetap dikekalkan tetapi pakej
multimedia boleh menyenangkan pengajaran guru terutamanya guru tidak perlu
mengulang penerangan jika pelajar tidak faham. Pakej boleh dilihat berulangkali
sehingga pelajar faham. Selain daripada itu multimedia juga memberikan motivasi
untuk belajar, memberikan penjelasan yang lebih berkesan dan lengkap terhadap
sesuatu permasalahan. Ia juga memudahkan pelajar mengulangkaji , mengadakan
latihan dan mengukur kemampuan kerana multimedia membolehkan pelajar untuk
berinteraktif dengan pakej pembelajaran. Oleh itu kehadiran multimedia dalam
proses pembelajaran sangat dirasakan manfaatnya. Bagi perancang pakej
multimedia perlu mendalami rekabentuk pembelajaran agar pakej multimedia yang
dibina lebih terarah dan terancang sesuai dengan objektif pengajaran yang telah
ditetapkan.
Walaupun multimedia berperanan dalam proses
pembelajaran bukan bermakna bahawa multimedia adalah penentu keberhasilan
pembelajaran kerana masih banyak faktor yang menentukan keberhasilan
pembelajaran antaranya; keadaan motivasi belajar, keadaan sosial, ekonomi dan
pendidikan keluarga, situasi pada saat pembelajaran, kurikulum dan guru.
DeVoogd & Kritt(1997) mengatakan multimedia tidak mengajar sebab yang
mengajar ialah guru. Dalam penggunaan media, apabila seseorang pelajar faham
dan cekap maka aktiviti akan berjalan dengan baik dan menguasai bahan pelajaran
sedangkan apabila sebaliknya, maka media tersebut bukannya untuk mempermudah
bahakan mungkin akan menghambat keberhasilan ; “Educational effectiveness does
not depend on the medium but how it is used”(Strafold, 1994). Lebih jelas lagi
Salomon (1979) menyatakan bahawa perbezaan media akan mempengaruhi tingkat
pengetahuan seseorang. Beliau juga akan menegaskan bahawa perbezaan media akan
diikuti dengan perbezaan pesanan yang disampaikan.
PENDIDIKAN UNTUK SEMUA DAN MULTIMEDIA
Pada awal tahun
1987 UNESCO mencanangkan program Pendidikan Untuk Semua (PUS) di kawasan
Asia-Pasifik dengan program APPEAL (Asia-Pacific Programmes on Education For
All). Atas prakarsa UNESCO, UNICEF, UNFPA, UNDP dan Bank Dunia pada tanggal 5-9
Maret 1990 diselenggarakan Konperensi Dunia tentang PUS di Jomtien, Thailand,
yang melahirkan Deklarasi Dunia Pendidikan Untuk Semua. Program ini meliputi
Pemberantasan Buta Aksara, Pendidikan Dasar, dan Pendidikan Berkelanjutan.
Secara ringkas program ini berisi antara lain:
Pemenuhan
kebutuhan belajar dasar dari setiap anak, remaja dan orang dewasa. Kebutuhan
tersebut meliputi kemampuan dasar utama untuk mendukung belajar (melek huruf
dan angka, kemampuan komunikasi dan pemecahan masalah) serta materi dasar
belajar yang meliputi ilmu pengetahuan, keterampilan, norma/sistem nilai dan
sikap budi pekerti yang dibutuhkan untuk bertahan hidup, mengembangkan potensi
diri dan hidup secara pantas dengan meningkatkan kualitas hidup mereka
. Untuk mencapai
pemenuhan kebutuhan belajar bagi setiap anak, remaja dan orang dewasa,
diperlukan komitmen untuk hal-hal berikut (a) Penyediaan akses layanan
pendidikan secara tak terbatas dan mendorong tercapainya pemerataan kesempatan
pendidikan; (b) Pemusatan pada hasil belajar. Perluasan kesempatan belajar
harus tercermin pada pengembangan yang nyata baik bagi individu dan masyarakat,
bukan semata-mata peningkatan angka partisipasi; (c) Perluasan sarana dan ruang
lingkup pendidikan dasar: (i) Belajar dimulai sejak usia dini. Pengaturannya
melibatkan keluarga, masyarakat dan institusi yang relevan. (ii) Sarana belajar
untuk anak-anak adalah sekolah dasar, untuk remaja dan orang dewasa bervariasi
sehingga perlu dipenuhi melalui berbagai pendekataan. (iii) Seluruh fasilitas
dan jalur komunikasi yang tersedia (perpustakaan, radio, televisi, dan media
lain) harus dimanfaatkan dalam PUS.
Dalam kaitannya
dengan program pemberantasan buta aksara, pemerintah telah melaksanakan
pemberantasan buta aksara fungsional dengan maksud untuk meningkatkan
pengetahuan, keterampilan, kemampuan dan sikap warga belajar melalui kegiatan
membaca, menulis, berhitung, dan praktek keterampilan. Bahan belajar untuk
program ini disesuaikan dengan minat dan kebutuhan belajar masyarakat serta
difungsikan dalam kehidupan sehari-hari sehingga dapat meningkatkan mutu kehidupan
mereka.
Dalam kaitannya
dengan pendidikan dasar, program PUS telah dilaksanakan yaitu Sekolah Dasar,
SDLB, SD Kecil, Madrasah Ibtidaiyah, dan Paket A; sedangkan tingkat SLTP
dilaksanakan melalui SLTP reguler, SLTP Kecil, SLTP/terpadu, SLTP LB, SLTP Terbuka,
Kejar Paket B setara SLTP, Ujian Persamaan SLTP, MTs, dan Pondok Pesantren.
Dalam kaitannya
dengan pendidikan berkelanjutan, telah dilaksanakan program Pasca Keaksaraan
seperti kegiatan belajar di Taman Bacaan Masyarakat, kursus-kursus, dan
berbagai kegiatan latihan keterampilan. Program kesetaraan seperti program
Paket B setara SLTP, Ujian Persamaan SLTP dan SMU. Program perbaikan kualitas
hidup, seperti program Usaha Perbaikan Gizi Keluarga, Pembinaan Keluarga
Sejahtera, Keluarga Berencana, Kelompencapir, Posyandu, Koperasi, dan kegiatan
pembangunan masyarakat lainnya.
Di samping itu,
PUS juga mencakup pendidikan di tingkat SMU/K dan pendidikan tinggi dalam
program universitas terbuka, pendidikan dan pelatihan (diklat) dan
kursus-kursus lainnya.
Program PUS yang
kini sedang dilaksanakan dan dikembangkan setidaknya telah melibatkan tidak
kurang dari 16 lembaga baik departemen maupun non departemen.
Dari uraian di
atas jelas tergambar bahwa betapa luasnya cakupan PUS tersebut yang semuanya
dimaksudkan untuk meningkatkan pengetahuan, keterampilan dan sikap warga
masyarakat yang pada akhirnya dapat meningkatkan taraf hidup mereka.
Apapun jenis dan
jenjang PUS tersebut dapat dipastikan tidak akan terlepas dari proses
pembelajaran. Proses pembelajaran adalah proses membuat orang belajar, membuat
perilaku seseorang berubah baik dalam hal kognitif, psikomotor, maupun afektif.
Proses pembelajaran terjadi akibat interaksi individu dengan sumber belajar
yang ada disekitarnya baik yang dirancang maupun yang dimanfaatkan sumber
belajar insani (guru/dosen/instruktur) maupun non insani. Salah satu sumber
belajar yang bisa membuat orang belajar adalah media. Media memiliki berbagai
jenis dan beragam fungsi kegunaannya mulai yang sederhana hingga yang canggih.
Sebagai sumber
belajar, media tidak saja bisa melakukan sebagian fungsi guru/dosen/instruktur
dalam menyampaikan informasi tetapi juga mampu menyampaikannya secara lebih
jelas, lebih baik, dan lebih bervariasi. Oleh karena itu proses pembelajaran
yang baik biasanya memadukan guru/dosen/instruktur dengan berbagai media yang
sesuai untuk mencapai tujuan belajar. Apabila media yang digunakan lebih dari
satu maka di situlah masuk konsep multimedia..
Sumber :
Tidak ada komentar:
Posting Komentar